The Great Alaskan Trip of Resianne and Richard

Dag 22 - Homer - naar Halibut Cove met Orka's !!!!

Deze dag begon gelukkig weer zo als het hoort, met zon. Niet te veel nog, maar daar hebben we ervaring mee, die komt nog wel.
Onze trip naar Halibut Cove vertrekt om 12uur en we moeten dus om 11:45 aanwezig zijn.
Alle tijd dus nog om ervoor het een en ander te bezoeken. Even naar de store van The Time Bandit voor wat foto's, want die kleren hebben we niet nodig. Nog even wat giftshops in en nog wat lekkernij voor ons zelf halen en we zijn mooi op tijd voor de trip. Weer goed voorbereid gaan we op pad, dus met jassen etc. De trip begint kalm uit de haven van Ramp 1 met de Danny - J boot. We varen naar een set eilanden waar oa kunstenaren wonen, maar ervoor wonen ook veel vogels.
Hier varen we rustig omheen om uitgebreid foto's te maken voor we naar het eiland zelf gaan.
Ineens roept iemand 'Whales, Whales' en zo nederlands als we zijn, zaten we uiteraard voor op de punt met zicht op links en rechts. Alle hoeken waren gedekt. Uit het niets komt er ineens een hele grote zwarte vin omhoog en het blijkt hier toch echt om ORKA's te gaan. Deze hadden we nog niet gezien, en blijkbaar niet veel anderen met ons. De camera's zoomen in en schieten er op los. Het gaat om 1 grote mama Orka met 2 kleine orka's. 3 gezellige orka's die niet bang van ons zijn en lekker rond zwemmen en met regelmaat boven water komen om zichzelf te laten zien. Dan zijn we ze ineens kwijt en weer zomaar uit het niets komen ze recht op onze boot af. Wat doe je dan op zo'n moment ? Foto ? Filmen ? Kijken ? Het is alles een beetje geworden en we kijken en filmen de grote zoogdieren die zo onder de boot door glijden naar de andere kant, alsof we een leuk speeltje zijn waar ze onder door kunnen zwemmen. Andere boten worden opgeroepen om ook te komen kijken en ondertussen houden wij ze in de gaten en maken lekker nog meer foto's.
We hadden beide nog nooit orka's gezien in het wild en op onze laatste volledige dag in Homer is dit wel extra speciaal. Zeker omdat we eigenlijk deze tocht gisteren zouden doen, maar gelukkig was de bekende drizzle daar, die ons er van weer hield om te gaan. Dank u weergoden.
Tijdens dit spektakel was de zon ook nog lekker door gekomen en nu dobberen we zalig in de zon kijkend naar deze mooie dieren.
De dag is top, en we zijn nog niet eens op het eiland geweest. Na wat tijd zijn de orka ons blijkbaar zat en verdwijnen ze de zee in. We gaan nu dus maar richting het eiland, waar onze lunch op ons wacht.
Daar aangekomen zien we een schitterend rustig eiland met een eetcafe aan de kant waar we aanmeren. We kiezen weer een tafeltje uit in de zon en uit de wind en genieten maar.
Laat die lunch en drank maar komen. Na gegeten te hebben, gaan we nog even lopen over het eiland en bekijken we wat lokale kunst. Soms is het mooi, soms is het....... inderdaad... anders.. Maar smaken verschillen en de prijzen ook.
Wij hebben het wel gezien en zijn klaar voor de terug reis. Wat een zalige dag was dit weer.
Thuis aangekomen, gaan we lekker nog even in de tuin nagenieten van de zon en deze dag.
Zo nog wat eten en morgen vertrekken we weer naar Anchorage, waar we onze laatste 3 dagen doorbrengen.
Zondagochtend vliegen we weer terug naar Seattle en dan door naar Amsterdam, waar we maandagochtend (NL) aankomen.
Tot morgen weer

Resianne en Richard

C.Breijer

Waar de regen al niet goed voor is geweest, een dag later gaan en dan Orka's zien.Erg leuk hoor.
En een "kunst"eiland.Ja, iedereen vindt wat anders mooi tenslotte.
De reis schiet al op,maar geniet van de laatste dagen.Hopen op goed weer.
Groetjes van MA

Paps&Mams

Na regen komt zonneschijn ook in Alaska. En dan ook nog Orka's zien. Leuk hoor, zal het lijstje onderhand aardig compleet zijn met dieren die in Alaska leven en jullie gezien hebben. Fijne reis naar Anchorage.
Groetjes paps&Mams