The Great Alaskan Trip of Resianne and Richard

Dag 16 - Whitehorse (CND) - Tok (AK)

Wat begon als, zullen we maar zeggen, een stroeve dag, pakte uit eindelijk nog leuk uit.
We waren van plan om naar wat winkels te gaan voor we Whitehorse zouden verlaten, maar vroege vogels als we zijn, was alles nog dicht. Dit gaf wat irritaties hier en daar. Gelukkig is Haines Junction ook wel voorzien van wat winkels, dus namen we de gok en gingen we op pad naar Tok (Alaska). Dit kleine dorpje is onze tussen stop voor de volgende rit die we morgen ochtend gaan maken naar Chitina.
Zo'n 20 km voor we Haines junction bereiken hebben we al 2 Squirrels gezien en een raaf met een koekje in z'n bek (Er werd STOP geschreeuwd alsof het de grootste zwarte beer was ooit).
De spotter was scherp geworden en merkte midden op de weg precies over de middenlijn een hertje (deer) op. Deze hadden we nog niet gezien en dus happy als kleine kinderen worden er foot's van gemaakt. Weer verder rijdend zien we aan de linker kant van de weg iets bewegen bij een wegvlaggetje. Tis een grizzly beer van redelijk formaat. Alle hens aan dek, we gaan snel stoppen.
De eerste camera klikt al vlot, terwijl de video camera gepakt wordt. Snel wordt er nog gewisseld van camera met een grotere lens zodat we betere foto's hebben. Helaas is er een ongeduldige auto die ons voorbij gaat en de beer schrikt en rent vlot naar de andere kant van de weg, waar hij achter een rand even verdwijnt. Gelukkig had hij trek, want hij kwam gezellig terug en onze kant op lopen. Op dit moment filmen we met 3 dingen tegelijk, 1 video camera, 1 iphone en het fototoestel in full HD. Als hij er nu niet leuk op staat nou.
Diverse andere mensen maken ook nog foto's en we besluiten rustig voorbij te rijden zodat hij verder kan eten. Niet dat hij zich stoorde aan ons. Nog snel wat laatste foto's van de andere kant en we gaan verder naar Tok.
Bij de grens met Alaska aangekomen, staan we in eens in een rij die wel 30 min ofzo duurt, maar verder verliep de doorgang soepel.
Nog wat laatste kilometers naar Tok en dan hebben we weer even rust.
Aangekomen in Tok, checken we in, in ons motel, Young, prima voor 1 nacht.
Zo lekker slapen en morgen gaan we verder naar Chitina, waar we overmorgen gaan Gletsjer hiken.

Tot morgen weer,

C.Breijer

Weer een erg leuk verhaal en veel foto's en zo gemaakt.
Morgen een leuke dag en eet niet te veel taart (staat in het reisschema).
Groetjes van MA

C.Breijer

Ik zag bij jullie profiel dat er al 70 % van de reis op zit, gaat snel hoor.
En dat het zo'n 12 graden is,niet warm en niet echt koud dus.
Geniet van de verdere reis hè. Groetjes van MA

Paps&Mams

Nu hebben jullie zowat alle dieren die er in Alaska zijn wel gezien , denk ik. In de buurt van Haines Junction zitten veel grizzlies. Je moet ze wel met rust laten. Een greep er bijna een motorrijder vorig jaar. Leuk dat de beer weer terug kwam om te eten. Jullie geduld weer beloond. De wegen zijn wel breed, kun je van grote afstand dingen zien. Er staan geen bomen langs de weg die het zicht belemmeren.
Mooie fotos en weer een leuke video. Veel plezier in Chitina. Je gaat wel terug in de tijd, maar dat heeft ook zijn charme.
Groetjes, Paps&Mams

Paps&Mams

Hallo , Je niet ergeren op deze moOie reis. In Alaska is nu eenmaal de meeste dingen anders dan in de rest van de USA. De winkels zijn daar niet 24 uur open en zeker liquor stores zijn laat open!! Wij wilden in Dawson City om 7u smorgens vertrekken. Alles dicht- geen ontbijt Resianne je weet wat dat betekent. Een uur verder was er pas wat open . In Mc Carty kun je wel eten en koffie krijgen.
Groetjes, P&M