The Great Alaskan Trip of Resianne and Richard

Dag 14 - Whitehorse (CND) - Skagway (AK) - Whitehorse (CND)

Zoals gister gezegd, gaan we vandaag naar Skagway - Alaska. Dit omdat we het grens hoppen nog steeds niet beu zijn

Wink
Met een bus worden we van Whitehorse naar Fraser gebracht, waar we op een trein stappen die ons over de grens naar Skagway brengt.
Tijdens de busrit hier naar toe komen we gelukkig al een Wolverine tegen en erna ook nog een cinnamon black bear. Dit maakt de heen reis nu al de moeite waard. We hopen uiteraard op veel meer, maar we komen meer voor de treinrit dan wild, maarja... beide is nog beter.
Eenmaal aan boord van de trein haasten we ons naar de rechterkant van de trein, omdat we naar het zuiden rijden en al het goede aan de rechterkant te zien is. Gelukkig wisten wij dit al van te voren, maar onze lieve buschauffeur vond het nodig om dit ook nog even te melden, zodat de rest van de mensen ook ineens vlot naar de trein ging om een goede plek te bemachtigen.
Wij zaten al binnen en aan de rechterkant voordat de bemanning de trein kon schoonmaken of voorbereiden. Niet zeuren.... gaan met die hap, wij zitten goed. We rijden over een smal spoor hoog in de bergen met soms wel een uitzicht naar beneden van zeker 873 meter, wat gelijk ons grootste hoogte verschil was.
Over het smalle spoor stuiteren we door een zeer mooi landschap, vol sneeuw en ijs nog. Dit resulteert in mooie watervallen, die weer voor leuke foto's zorgen.
De rit met de trein duurt zo'n 1,5 uur en gaat met een rustig tempo door de bergen.
Net voor we in Skagway aankomen, komt er een US Customs aan boord, onze grote vrienden, die dit keer meer haast lijkt te hebben, waardoor alles vlot verloopt en we mogen weer de USA in.
Eenmaal uitgestapt op Skagway station, zien we 4 cruiseschepen liggen, met als gevolg een massa van mensen en bussen, we schatten het in op zo'n 6000-8000. Deze stad is echt gemaakt voor de mensen die heel veel geld willen betalen voor iets wat normaal 4-10 keer goedkoper is. Twee zakjes popcorn, gaan over de toonbank voor 18 dollar, en wij hebben dus de lokale economie weer gestimuleerd. We gaan dus met een goede film genieten van deze zakken.
Echt heel veel is er niet te doen in het koude, te dure Skagway. Na een beetje rondlopen, is het weer tijd om terug te keren naar de bus, die ons de hele rit weer terug brengt naar Whitehorse.
Ook in de bus weten we dat we nu ook weer rechts willen zitten omdat we nu naar het noorden gaan en dit paralel is aan de trein van de andere kant. Dit pakt prima uit voor ons, want na een tijdje komen we heerlijk een zwarte beer tegen, die niet echt onder de indruk van ons was en gewoon door at langs de weg. We rijden weer een tijdje verder en komen verkeer tegen dat met paniekverlichting aan rijdt. Hier is iets aan de hand... ja hoor, aan de rechter kant een jongere zwarte beer die aan het eten is. We filmen en fotograferen er lekker op los. Op eens gaat de beer in een soort alerte houding, want hij heeft iets gezien. Een domme vrouw met een roze shirt aan die wel dichter bij wil komen loopt op de beer af om foto's te maken. Dit kon nog interesant worden om naar te kijken, maar de beer besluit dat ze er toch niet lekker genoeg uit zag. Daar waren wij het wel mee eens. Ze had wel veel vlees.
Deze twee bear-encounters maken de terug reis ook weer helemaal top. Ook omdat onze busschauffeur veel ziet en leuke dingen weet te vertellen onderweg. Rond 18:15 zijn we weer terug in Whitehorse en gaan we lekker nog even wat eten voor we terug gaan naar ons huisje.
Morgen lekker uitslapen en later gaan we een rondvaart maken op Schwatka-lake en door Miles canyon. Erna is er nog een markt die we willen bezoeken. Genoeg weer te doen morgen.

Tot morgen,

Resianne en Richard.
PS. van harte gefeliciteerd Marieke

Laughing

C.Breijer

Het verhaal weer gelezen.Spannend van de beer en vrouw in roze shirt.Hij hield zeker niet van roze.
Ook een leuk filmpje van de etende beer.
Jullie hebben nog genoeg in het vooruitzicht,dus geniet ervan.
En hopelijk is het niet overal koud. Groetjes van MA

Paps&Mams

Hallo,
Fijn dat het zo goed gaat en dat jullie zoveel verschillende beesten zien. Een zwarte beer zie je niet overal. Hebben jullie ook het pad gezien waar de goudzoekers over gelopeN hebben?
In het Mc Bride museum in Whitehorse kun je er veel over de goldrush zien. Resianne, heb jij geen mutsje?
Groetjes, Paps &Mams