The Great Alaskan Trip of Resianne and Richard

Dag 13 - Haines Junction - Whitehorse - The eagle has landed !!

Vandaag begon onze dag met uitslapen !! Lekker rustig aan doen, want we moest pas om 11uur uitchecken en Whitehorse is maar 2 - 2,5 uur rijden, 93 mijl.
Na ons ontbijt te hebben gegeten, rijden we rustig richting oosten met de cruise control aan op 55mph.
De navigator heeft besloten dat we via het rustieke dorp - Champagne gaan.
Zo gezegd zo gedaan, de navigatie staat op scherp en we zijn vertrokken.
Eenmaal in de buurt van Champagne, waar een soort indianen dorp zou zijn, geeft de navigatie aan dat we secundair moeten rijden en we vervolgen onze weg over een smal 2 baans weggetje.
Na wat bochten en heuvels, zien we in een bocht iets van een schuur, waar we vrolijk met 55mph voorbij rijden. Op een gegeven moment geeft onze TomTom aan, dat we weer de Alaska highway 1 op moeten..... uhhhh... die schuur was blijkbaar Champagne. Je bent er voorbij voor je het weet dus en dit is niet het eerste dorp van bv 2 inwoners dat we tijdens onze reis zijn tegen gekomen. We skippen dit dorp dus en gaan verder richting Whitehorse.
Met gelukkig een minimale opstopping ivm weg werkzaamheden komen we lekker vroeg aan in Whitehorse. Een veel drukkere stad dan Haines Junction en ook is het hier merkbaar kouder. We gingen van zo'n 21graden in Haines Junction naar 12 graden in Whitehorse....bbrrrrrrrrr
Even de kleding aanpassen als wij bij onze huisje zijn aangekomen. Een pittoresk huisje uit 1907. Gelukkig wel met alles erop en er aan. We gaan lekker even de stad verkennen en halen nog een broodje en wat koffie voor we verder gaan lopen.
Onze wandeltocht brengt ons via de S.S. Klondike, naar de water powerplant van Whitehorse, waar ook zalm te zien zou zijn die door deze energiecentrale een andere kant op wordt geleid.
Voor we hier heen aan kwamen, waren we eerst bij een verkeerde brug over gestoken, waardoor we ook nog even op een eiland een rondje hebben gelopen. Goed voor de beentjes en calorietjes.
Eenmaal aangekomen bij de energiecentrale, treffen we 1 miniscuul zalmpje aan, blijkbaar duurt het nog 2 maanden voor er echt zalm is. Daar kunnen wij natuurlijk niet op wachten, dus lopen we maar weer terug.
Op deze wandeltocht terug, komen we diverse leuke squirrels tegen die lekker aan het spelen zijn met elkaar. Na deze show, lopen we verder langs de rivier naar huis.
We lopen het bos uit en ineens spotten we een nest. Dit is nou een adelaars nest, wordt er gezegd en op dat zelfde moment, komt papa eagle even aanvliegen.
Snel pakken we de camera's en klikken er op los. Helaas geen telelens bij ons, maar we maken er wel wat van. Blijken er 2 eagle's in het nest te zitten. Ze staan er prima op en we komen tot ongeveer 10 meter van het nest. Goed uitzicht dus.
Dit maakt je dag toch weer helemaal goed. The eagle has landed en is ook toegevoegd aan onze lijst van dieren die we hebben gezien.
Nu nog een caribu van dichtbij en wat ander leuk spul. Er blijft altijd wat te wensen over he. Gelukkig hebben we nog even de tijd.
Omdat we nu in Canada zijn, besluiten we om morgen een tocht te doen die ons weer in Alaska brengt. Dit doen we omdat de US Customs zo fijn is. Dus morgen gaan we met een bus en trein naar Skagway (Alaska), maar in de avond zijn we weer terug in Whitehorse.

Top dag weer, tijd voor een kopje thee.

groetjes

Resianne en Richard

C.Breijer

Weer een erg leuk verhaal en ook nog wat dieren gezien.
Het is wel heen en weer rijden zeg.En van alles wat, eigen auto, bus ,trein.
Ik ga nu ('s mo.net 6.30) ook in de bus en metro's.Al is die rit veel korter.
Groetjes van MA

Paps&Mams

Hallo, was zeker op de parkeerplaats waar dat nest was, ziet er bekend uit. Leuk dat je het ontdekt hebt.
Groetjes, P&M

Paps&Mams

Hallo, deze USA tomtom kaart is al heel oud. Dus er kunnen in de tussentijd wel dorpen verdwenen zijn . Er zijn niet veel wegen in Alaska , kun je op een hand tellen. Whitehorse is voor Yukon begrippen een groete stad. Er wonen in heel Yukon, dat zo groot is als Spanje maar 35.000 mensen en daarvan wonen er 25.000 in Whitehorse. Doetinchen heeft 50.000 inwoners. Haines Junction heeft maar ongeveer 20 a 30 huizen. Je raakt snel aan weinig volk op straat en rust gewend. Haines Junction is eigelijk maar een kruispunt van 2 high wegen. In skagway is het pas druk.
Groetjes, Paps & Mams

Marieke

Heee wat leuk al die verhalen! Wij lezen dagelijks mee, leuk om zo op de hoogte te blijven van al jullie belevenissen. Geniet er nog verder van en bedankt voor jullie kaart!! xxx van ons