The Great Alaskan Trip of Resianne and Richard

Dag 10 - Gold panning day in Dawson City - Canada

Vandaag is het GOLD PANNING day, we gaan op zoek naar het grote goud.
Zo toeristisch als we zijn, betalen we 2 keer de hoofdprijs voor een bezoek aan een open gold dig site, waar aktief goud gemined wordt.
Om 9uur staan we klaar voor het vertrek naar ons toekomstige pensioen. Wij zien het wel zitten.
Na een rondleiding bij de machine's die gebruikt worden en wat geschiedenis over hoe het werkt en hoe je een stuk land kan claimen voor jezelf voor CND$ 10 en CND200 per jaar, zijn we zelf klaar om met de schep de grond in te hakken en onze pannen te vullen met grond en zooi.
Na eerst ruw de pan te vullen met water zou het grote goud naar de bodem van de pan moeten zakken, waarna we steeds meer gaan filteren door onhandig en veel te voorzichtig rond te draaien met steeds nieuw water uit de river, waar we met onze prachtige kaplaarzen in staan.
Als de expert langs komt en in je pan kijkt, is de helft van de troep er in eens uit, want daar zat blijkbaar niets in. Kiezelstenen van 100gram zijn toch niets waard, kan maar weg zijn.
Als er veel gefilterd en geschud is, houden we nog wat kleiner spul over, waar nu wel wat serieuzer naar gekeken wordt en ja hoor, Resianne heeft ons pensioen gevonden, we zitten gebeiteld. Even later doe ik ook nog een duit in het zakje erbij en hebben we samen 2 prachtige stukken goud.
We denken er nu ook aan om zelf maar een stuk grond te kopen, want dit is handel.
Ons welverdiende goud gaat in een buisje om mee te nemen naar huis.
Terug gekomen in het dorp is het tijd voor lunch en een middag dutje. Sommige mensen slapen hier toch minder dan andere. Tis weer lekker bloedheet, zo'n 26 graden, dus even koel liggen kan geen kwaad.
Als 1 van ons is uitgeslapen, gaan we lekker even eten en nog wat wandelen.
Morgen middag gaan we weer terug naar Fairbanks met de Van, wat we nu al weten een lange reis wordt.
We komen rond 21:30 (alaska tijd) ongeveer aan bij ons hotel.
Hopelijk is er dan wel weer mobiel verkeer, maar of er internet is, dat weten we niet.

Sweet dreams allemaal en tot morgen waarschijnlijk weer,

grtx,

C.Breijer

't Verhaal is goed, de opbrengst wat minder.
Maar ach,jullie zijn weer een ervaring rijker.Is ook wat waard.
Groetjes, MA

karin

Geweldig haha erg leuk om te lezen,en de foto's erbij zijn ook leuk zie je inderdaad hoeveel goud jullie hebben,nou wens jullie een fijn reis verder groetjes van ons