The Great Alaskan Trip of Resianne and Richard

Dag 9 - Fairbanks AK - Dawson City (Canada)

Na een redelijk relaxe dag gisteren, moesten we vandaag om 9:00 klaar staan omdat we werden opgehaald door een busje, dat ons van Fairbanks naar Dawson City brengt.
Bij het aankomen van het busje schrikken we toch een beetje van de afmeting. Ja hij is klein en er moesten 12 mensen in. Gelukkig was er een aanhanger voor de bagage, maar dan nog...
Nederlanders als we zijn, weten we een plek bijna achterin te bemachtigen voor ons samen. Wij zitten de komende 9 uur niet zo krap.
Wel hebben wij weer het geluk dat er weer mensen voor ons zitten die het blijkbaar nodig vinden om konstant tegen ons te praten. Iets wat niet altijd in even goede aarde valt, zeker niet in de ochtend. We waren al eerder een amerikaanse tegen gekomen die gelukkig van zichzelf zei dat amerikanen veel praten over niets, en niet weten waarom ze dat doen. Wij kunnen dit beamen.
De reis begint van Fairbanks naar onze eerste stop in Delta Junction, hierna naar Tok, vervolgt door Chicken, via de grens van USA met Canada, naar Dawson City.
Zo snel als het hier staat, zo langzaam ging het, want het is ver.......errrugggg ver.....Gelukkig wel met prachtig uitzicht. Maar met 3 zenuwachtige mensen uit new mexico van bij elkaar 180 jaar en de pratende canadezen voor ons, kon het wel eens lang gaan duren.
Bij iedere stop kopen we wat eten en drinken zodat we het allemaal wel overleven.
Onze eerste chauffeur is een man van weinig tot geen woorden, lekker gezellig dus. Gelukkig rijdt hij ons maar tot Chicken, waar we een andere chauffeur krijgen die ons de grens over loodst.
Deze vertelt in ieder geval nog iets over waar we zijn etc, is nl. wel handig.
Zo krijgen we half te horen dat de weg naar Haines Junction is afgesloten, welke wij zelf over een paar dagen zouden moeten berijden....... Dat kan nog een probleem worden en wat roet in het eten gooien. Duimen maar dat het nog goed komt.
We gaan morgen maar eens informeren hoe dat zit.
Om 21:00 uur lokale tijd in Dawson city komen we aan bij onze cabin. Deze ziet er SUPER uit, is mooi en top geregeld, inclusief zit-douche, voor de vermoeide mensen zoals wij.
In Canada is het 1 uur minder tijdsverschil tov Alaska, 9 uur totaal dus met NL.
Er is blijkbaar GEEN mobiel verkeer hier, stel je voor dat je iemand kan bellen ofzo, dat zit er hier niet in. Tis internet of de vaste lijn.
We overleven dit wel voor de komende 2 dagen nog.
Morgen willen we gaan gold pannen, wat aarde filteren is in een schaal. Als we rijk worden, horen jullie het vast nog wel eens

Tongue out

Overmorgen hebben we dezelfde rampreis weer voor de boeg terug. pffffffff.
Eerst maar van morgen genieten, tis hier ook weer zalig warm en zonnig, qua weer dus niets te klagen, helaas is het ook hier 20 uur licht en de overige tijd eigenlijk ook. Je zou denken dat men dus met verduisteringsgordijnen zou werken ofzo.... neuuhhh... gewoon iets met veel gaatjes, heb je nog wat licht joh, makkelijk met 24 uur een boek lezen ofzo.
We doen het er maar mee.
Tijd om even een kopje thee te drinken en wat rond te lopen, tis blijkbaar nog licht buiten ;)

Hopelijk tot morgen, je hebt hier 750mb per dag internet ... hahaha ja wel... daglimiet.

grtx,

C.Breijer

Het was dus een erg lange reis,maar wel heel mooi uitzicht en lekkere temperatuur.Dat maakt het weer goed.
En een goeie slaapplek, slapen zullen jullie hopelijk wel doen.Ondanks het licht,dus ogen goed dicht.
Succes met het goud en we horen het dan wel als jullie rijk zijn. Groetjes van MA