The Great Alaskan Trip of Resianne and Richard

Dag 3 - Whale watching and much more...

Na een onrustige nacht met weinig slaap waren we toch mooi op tijd om nog even om 6uur bij Starbucks ons ontbijt en de koffie naar binnen te werken. Geen echte straf.
Om 6:45am werden we opgehaald met de tourbus om naar Seward te gaan, waar we dus uiteindelijk gingen Whale watchen, maar voor we daar aankwamen hadden we even onze 1e Moose gespot en genoten we van het mooie landschap. En dat mag er zijn.
Onze bestuurder Beth, de kletskous, vertelde ons dat er op 5 juni (lokaal) een Tidal wave komt en wa bijkbaar een bijzonder iets is, hopelijk zien we daar iets van, maar we zijn waarschijnlijk net weg.
Eenmaal aangekomen in Seward, hadden we lekker even tijd voor onszelf om rond te lopen en te genieten van de zon. Normaal is de kans op regen in Seward dus zo'n 60%, maar wij kiezen dus voor die overige 40% en hebben dus een hele mooie dag voor de boeg.
Redelijk goed voorbereid gaan we onze boot op, de Orca Voyager, een catamaran motorboot, die lekker over het water blaast. Dat resulteerde in veeeeeeel wind en kou. Ja zelfs met de zon vroren de handjes er bijna af. Uiteraard hadden wij handschoenen mee genomen vanuit nederland en een muts etc, maarja... die moet je dan ook wel op zo'n tocht bij je hebben. Helaas geen handschoenen dus bij ons, bikkelen wordt dat.
Net uit de haven van Seward kwamen we iets van Dolfijnen tegen dat voor de punt van de boot aan het springen was, Helaas stonden er nog 120 andere mensen voor en hebben we daar geen foto's van, maar hebben we zelf wel een glimps van opgevangen. Ook wisten we direct hoe het er toe ging als de kaptitein zei dat er iets was, dringen en beschaafd duwen en plaats winnen is dan het gevolg. Goed om te weten voor later dus.
Na wat semi-vliegen over het water kwamen we onze eerste walvissen tegen, die even hun staart en mooie rug lieten zien, Een hoop geklik van de camera's was het gevolg.Prachtig om te zien en met een spot op de boeg van de boot waren we er klaar voor. Hoe F*cking koud het ook was. Met vast gevroren vingers aan de railing bleven we als die hards voor op staan, met goed resultaat.
Op de foto staan : walvissen, zeeleeuwen, een otter, diverse vogels, die voor ons weinig betekenis hadden, en een prachtige Gletsjer, genaamd : Aialik Glacier.
Wat is dat al groot om te zien en koud om daar te zijn. Maar die kou vergeet je als er wat stukken van de gletsjer afbreken en er een gedonder en geraas de kant van de boot op komt.
Deze kleine gletsjer was zo'n 200meter hoog en zo'n 2km breed. Prachtig om te zien.
Op deze plek komen ze niet zo vaak omdat het weer het niet toelaat,maar ja, wij zij er, dus zon en dus gaan. Een mooie bonus op een walvistocht die erg geslaagd was.
Note to self : Ga je met de boot, handschoentjes mee !!!!

Na deze mooie dag gingen we vanuit Seward net de Alaska railroad terug naar Anchorage.
We zaten in de 1st class Gold star trein, wat in houdt, boven zitten in een treinstel met overal ramen, ook bovenin, wat een heerlijk ruim gevoel geeft en prachtig uitzicht.
Onderweg terug nog even wat beren, stekelvarken, berggeiten, schapen en een adelaar gezien.
Als iemand een beer spot, mindert de trein dus vaart, tijd zat blijkbaar, maar ook fijn voor de foto's.
Halverwege de terug reis konden we onze ogen niet meer open houden van vermoeidheid, dus er zitten wat gaten in de reis.
Aangekomen in Anchorage, was het vlot lopen naar het hotel om snel ons warme bed in te duiken.

Weltrusten, wat was het een mooie dag.

C.E.Breijer

Een ""beetje"" koud dus,zonder handschoenen.
Maar een erg leuk walvis en dolfijnen verhaal.
Veel plezier op de rest van de reis.
Groetjes uit R'dam

Maaike

Wauw te gek walvissen, dolfijnen, zeeleeuwen in het echt. Super zeg. En beter dat de zon scheen, dat maakt het allemaal net wat prettiger (fotograferen).

Veel plezier en blijf schrijven!
Groetjes, Maaike

Karin

Erg leuk om je reis verhaal te lezen en geweldig dat je walvissen en dolfijnen hebt gezien.Hoop dat je verdere reis ook zo indrukwekkend word,groetjes van hier en goede reis verder

Josephine uit Alkmaar

Weer een geweldig verhaal. Ik geniet!!!!! En lach, want jullie schrijven erg humoristisch en daardoor erg boeiend. Het kleurt mijn dag. Lieve mensen, wat een ervaring voor jullie. Geniet en leg het vast in jullie geheugen. Hebben jullie al husky's gezien? Honden met blauwe ogen....bbrrr. Liefs uit Alkmaar.